söndag, oktober 07, 2012

Catering

Jag har många vänner som är väldigt duktiga på att laga mat. Något som jag själv inte är. Dock är jag helt säker på att jag kan bli riktigt duktig på det om jag bara hade tid att lägga ner på att lära mig att kombinera smaker och veta hur olika kryddor och ingredienser fungerar tillsammans.

Min paradrätt: Oxfilé (blodig), champinjonstuvning, klyftpotatis och sallad.
En del av mina vänner pratar om att de skulle vilja jobba med mat, starta ett kafé, en restaurang eller en cateringfirma. Det som skrämmer dem är oftast den långa vägen till att kunna jobba med det på heltid och rädslan för hur ett eventuellt stort cateringuppdrag skulle påverka den nuvarande anställningen.
En del tror att det skulle vara lättare att satsa på cateringmat i Stockholm än i Helsingborgsområdet på grund av det större invånarantalet, men själv tror jag att konkurrensen skulle vara hårdare i Stockholmsmrådet. Oavsett tycker jag inte att man borde tveka att starta eget. Man ska helt enkelt tro på sin idé och att man är bättre eller åtminstone lika bra och kan bli bättre än sin konkurrenter.

Jag tror helt enkelt att man kan börja i liten skala, ta små uppdrag bland vänner, bekanta och vänners vänner. Ryktet sprids. Jag pratar redan gott om många av mina vänners mat och skulle lätt rekommendera dem till ester, bröllop, företagsevent och mycket mer.

En affärsbekant som hade ett kafé i lokalen sidan om mitt lager för några år sedan sålde bland annat in baguetter till helgskiftet på en fabrik som bjöd alla som jobbade extra på helgen på mat.

Mitt tips för dig som vill börja jobba med catering:
Börja sälja in din mat hos dina vänner!

Inga kommentarer: