lördag, maj 11, 2013

Tentamen i Sociologi - SOCK01 VT2013, Delkurs 1: Teori, 7,5 hp

A
1. Vad menar Norbert Elias med figurationer?
En figuration består av personer som är ömsesidigt beroende av varandra. En figuration utgörs av de relationer dessa personer har till varandra - alltså människors och deras relationer till varandra. En figuration kan vara en relation mellan en elev och en lärare, men även en relation mellan ett barn och en pappa, samt relationen mellan en grupp människor och en annan grupp människor. Inom alla figurationer råder ett maktförhållande och maktbalans.

Poäng: 2/2

2. I vilket avseende är skam en social emotion?
Skam är enligt Thomas J. Sheff en känsla som uppstår i sociala relationer. Skam känner man inför andra människor. Sheff påpekar att skam är en känsla som dyker upp när våra sociala band hotas, när risken för att bli utstött/att inte passa in gör sig påmind. Rädslan för att känna skam påverkar därför vårt sociala beteende.

Poäng: 2/2

B
3. Norbert Elias menar att vi bör ersätta föreställningen om Homo clausus med Homines aperti. Vad menar han med det, och hur ser hans resonemang kring detta ut?
Norbert Elias menar att Homo clausus, synen på att individen är en isolerad konstant, tanken om att om att det finns ett genuint äkta inneboende jag i människan, bör ersättas av Homines aperti. Med Homines aperti menar Elias att individen skapas i mötet med andra människor, individen skapas i sociala relationer.
Individen och samhället bör alltså inte separeras inom sociologin, utan bör ses som två aspekter som skapar varandra. Individ och samhälle är tätt sammanvävda. Individen är i ständig förändring och genomgår hela tiden en social process i sin relation till andra, vilket i sin tur påverkar individen.
En människa föds alltid in i ett samhälle och påverkas av samhället och personerna runt omkring. Samhället förändras också hela tiden, vilket i sin tur hela tiden påverkar individen och de figurationer som individen och samhället utgör.

Poäng: 3/4

4. Beskriv vad Max Weber menar med Verstehen-metoden och förklara vilken typ av kunskap den bidrar till att utveckla om samhälle och mänskliga handlingar.
Verstehen-metoden utgår från idén att man bör sätta sig in i den undersökta aktörens sine och resonemang. För att förstå en person, en grupp eller samhälle och hur dessa agerat i en viss situation måste man sätta sig in i denna situation.
Det som anses vara en irrationell handling utifrån en observatörs synvinkel, kan från aktörens synvinkel anses vara helt rationell handling.
Handlingarnas rationalitet kan skilja sig i rum och tid. En handling som kunde anses vara rationell under medeltiden kan idag te sig irrationell. Likaså kan en handling i USA idag te sig rationell där, men irrationell i en svensk persons ögon.
Viktiga punkter är att sätta sig in är de värden och normer som påverkar olika aktörers handlingsmönster.
Studerar man t ex historiska dokument kan det vara viktigt att först förstå hur man under en viss tid använde ord och vilken betydelse/innebörd de hade under den tiden. ett problem som annars uppstår kan vara att tolkar texten ordagrant och tagna ur sitt sammanhang.

Poäng: 3/4


Inga kommentarer: