fredag, juni 22, 2012

Min senaste resa

Solceller och hållbar utveckling i Freiburg.
 Den senaste turistresan jag var på gick till Freiburg i sydvästra Tyskland. Freiburg är inom stads- och samhällsplaneringssammanhang kända för sitt arbete med miljö och hållbar utveckling. Detta har medfört att som arbetar och studerar samhällsplanering åker på studieresor till staden. De senaste trenderna jag sett pekar på att Miljöpartiet anordnar många resor dit åt sina medlemmar.

Freiburg är givetvis inte den enda staden som jobbar med hållbar utveckling, men de har varit väldigt duktiga på att marknadsföra sig som ”The Green City” och lyckats locka många turister.

Mitt primära mål med resan var att lära mig mer om hur städer kan jobba med just hållbar utveckling. Ett sekundärt mål var dock i affärssyfte då jag också hade i uppgift att samla in information om och fotografera staden och skriva en kortare reseguide.

De två motiven till resan var alltså att var affärsresa och utbildningssyfte (Page & Connell 2009:81).
Detta kan vidare kategoriseras in i vad som kan kallas en nischresa då huvudmålet med resan var att lära mig mer om stadsplaneringen av Freiburg. Shopping, utöver behovsinköp, och historia var inget som stod på agendan, dock kan staden historia inte helt kan utesluts när man talar om hur stadsplaneringen och utvecklingen av stadsdelar, gator och torg tagit form med tiden.

Jag skulle framförallt placera mig Foo, McGuiggan och Yiannakis kategori ”Educational tourist” om man utgår från figur 4.4 (Page & Connell 2009:86) samt i Urrys kategori ”Environmental” om vi utgår från tabell 4.4 (Page & Connell 2009:83).
Utbildning och miljö var alltså huvudsyftet med resan. 

Referenslista
Page, Stephen & Connell, Joanne (2009). Tourism: a modern synthesis. 3. ed. Andover, UK: South-Western Cengage Learning
Köp boken: Bokia | Bokus

Inga kommentarer: