måndag, april 30, 2007

Google säger "Den här webbplatsen kan skada din dator"

Idag fick jag frågan från en vän, inget nytt, men ändå en fråga så det är väl lika bra att skriva om det här.
Det som i alla fall hände var att vid en sökning på Google fanns det bland sökresultaten ett resultat under vilket följande text fanns:
Den här webbplatsen kan skada din dator

När man sedan klickar på sökresultatet för att komma till sajten får man följande meddelande:

Svaret är att detta är ett sätt för Google att försöka varna om att på den aktuella sajten kan det finnas program som kan vara skadligt för din dator.

Mer om detta kan du läsa hos Google:
Varför får jag en varning angående oönskad mjukvara när jag klickar på ett resultat?

Fler inlägg om detta:
Google varnar för att Google Analytics kan skada din dator

24 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket coolt!

De har detekterat sådant här länge och bannat sajter för att ha spyware. Problemet tror jag har varit att de har fått mycket skit för det.

Ond uppsåt saknas ju i de allra flesta fall. Webbplatsen har helt enkelt blivit infekterade själva.

Det här är ju en ganska elegant lösning på det hela. Jag hoppas att jag ska få chansen att uppleva det här också snart :-)

Ulf Liljankoski sa...

Javisst, jag kan också tänka mig att de fått mycket skit för varningen.
Som seriös webbplats innehavare skulle det aldrig vara kul att få denna varning publicerad bland sökresultaten. Det finns ju en stor risk att man tappar mycket trafik.

Anonym sa...

Just för tillfället får jag upp detta fenomen på ALLA sökträffar oavsett sökord och google blir ju sedermera HELT VÄRDELÖST att använda eftersom man måste copypejsta länken till adressfältet vad man än söker på... Är det någon fet milenniebugg på gång eller??

Anonym sa...

Samma här! Till och med deras egna hemsida innehåller skadlig kod enligt sökningarna. Patetiskt

tobe sa...

Hm. Vi får också upp det på allt vi söker på i dag. Bugg?

Anonym sa...

Har exakt samma problem, får så på ALLA sidor som kommer upp oavsett vad jag söker på.

Anonym sa...

Måste vara ngt fel med google just nu. Jag får också samma på alla sökträffar. Jag får bland annat upp det på www.riskdagen.se och www.google.se
Hoppas de fixar det snart för det är sjukt störigt

Anonym sa...

Får också upp det på allt just nu.

Anonym sa...

HAHA! Har exakt samma problem! Det måste vara fel på google, eftersom vi är två, inte sant?

Sjukt..

Anonym sa...

Anonym, du är inte den enda, vilket är skönt. Alltså en bugg.

Anonym sa...

det är nog bara tillfälligt, nån av deras servrar har säkert gått ner

Anonym sa...

Samma sak hände för mig ca 15.40 idag. Vad fan är det frågan om?? Nån som vet?

Anonym sa...

Haha, ja det är samma här. Får det hela jävla tiden. Tur att nån annan har samma problem för jag trodde först att datorn hade blivit infekterad med nåt lurigt.

Anonym sa...

Jag får också upp detta för alla sökträffar! What´s up?

Anonym sa...

Ahaa!

Så jag är inte ensam om det.

Tar mig till fläskbak för att se vad mer man kan hitta, idg borde vara det självklara valet för mer info, men den är tråkig och amatörmässig.

Anonym sa...

Samma här, Vakna Google...

Anonym sa...

Jag får också detta på alla träffar, installerade precis vista med beta sp 2...

Anonym sa...

Jag har samma problem... Värdelöst! Vad händer? Hittar ingen info...

Anonym sa...

Något håller på att hända...

Anonym sa...

även jag har dom på alla sökningar nu....irriterande. Men det finns ju som tur är fler sökmotorer

Anonym sa...

Har också problem med att alla sidor visas som "den här webbplatsen kan skada din dator" just nu.

Måste ju vara en tillfällig bugg (som jag vill veta mer om...)

Anonym sa...

Jag har exakt samma problem just nu, på alla träffar. Började strula för en halvtimme sen. Fungerade som vanligt innan. Vad händer?

Ulf Liljankoski sa...

Problemet verkar vara löst nu. Varningen har försvunnit på de sökningar jag gör.

Anonym sa...

Nu fungerar det igen. Någon som vet vad som hände? Länk?