onsdag, augusti 17, 2011

Lärarkalendrar


NISCH
När jag startade mitt företag som säljer kontorsmaterial hitta de jag en trevlig nisch inom branschen som var väldigt tacksam då man fick stora beställningar från skolor. Att hitta nischer som man inte känner igen sedan tidigare är väldigt kul och man lär sig samtidigt något nytt.
Detta är dock inget jag jobbar med längre så jag tänkte dela med mig av nischen....

Lärarkalendern är en kalender som lärare använder i undervisningen och den sträcker sig över läsåret. I lärarkalendern har man plats att anteckna saker som elevförteckningar, frånvaro, projektarbeten, betygstabeller, provresultat samt anteckningar. Kalendrarna kan också vara anpassade efter vilken sorts lärare man är, ämneslärare, klasslärare eller förskollärare.

Lärarkalendrarna släpps normalt i april/maj varje år och det är också då skolor och lärare börjar köpa in dem då de vill ha det till skolstarten på höstterminen. Sedan kommer det en beställningsomgång till i januari då skolorna startar igen efter jullovet. Ofta är det nyutexminerade och nyanställda lärare som behöver kalendrar då, men det händer även att vissa har slarvat bort sin lärarkalender eller att så är den trasig, eller så han man bytt jobb eller klass som lärare.

FÖRSÄLJNING AV LÄRARKALENDRAR
Då många kommunala skolar har upphandlade avtal är dessa inga man alltid kan sälja till. Men i Sverige finns det även ett stort antal privata skolor, kommunala skolor utan avtal på lärarkalender samt köper många lärare kalendern privat då skolan inte alltid köper in dem.
Jag skulle dock vilja se en satsning från tillverkarna att ta fram lärarkalendrar som är rättvis handel/Fair Trade.

SÖKMOTOROPTIMERING
Att sökmotoroptimera kring lärarkalender bedömer jag inte som jättesvårt då konkurrensen inte är så stor.

LÄS MER OM ELLER KÖP LÄRARKALENDRAR
Vill du veta mer om lärarkalendrar kan du bland annat besöka Lilon.se, Fundo eller Gula Katten.

Inga kommentarer: