Nej, ska man skicka ut nyhetsbrev, göra det effektivt och kul att arbeta med, då ska man ha ordentliga redskap. Själv använder jag mig av ett internt redskap, som jag köpt, och som är kopplat direkt till min kunddatabas.
Ett annat alternativ är att anlita en professionell leverantör av nyhetsbrev. Det finns en mängd företag som förenklar processen allt från att skapa, till utskick och uppföljning. Samt erbjuds många gånger utbildningar och tips. Jag har inte så stor koll på just vilka leverantörer som finns, men en sådan är Rule.se, som bland annat tipsar om olika användningsområden för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.
Ibland kan det svåra vara att komma på hur man ska utforma sitt nyhetsbrev. Anlitar man en leverantör finns det många gånger färdiga mallar man kan använda sig av och utgå ifrån. Och sedan kan man göra som jag gjorde - titta igenom de nyhetsbrev man själv prenumererar på och få inspiration från dem. Själv började jag skissa upp mina idéer på ett vanligt A4-papper. dels ritade jag upp olika kolumner jag ville ha, sedan olika funktioner, såsom länkar till sociala medier etc, var jag skulle lägga in länken till att avbryta prenumeration mm.
När jag sedan skissat färdigt började jag leka med grundmallen och förändra den efter mina egna behov och ideal. Sedan får man inte glömma att bara för att du glömmer något i första e-postutskicket är det inte för sent att ändra på mallen och lägga till det vid nästa omgång. Man lär sig hela tiden nya saker, samt kommer på nya grejer men vill få med, eller ta bort.
Inför mitt nyhetsbrevsutskick - skisser och innehållsidéer. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar