Inledning
Vi
lever i en värld där resor och turism nästan ses som en
självklarhet i den rika västvärlden. Varje dag matas vi med
reseerbjudanden, vi pratar med vänner om deras tidigare resa eller
vår egen planerade resa. I vår vardag på lokalt plan diskuteras
rörligheten bland annat när vi ska söka arbete. I nyheterna läser
vi om förbättringar inom kollektivtrafiken som ska ska spara oss
fler minuters reseväg och samhället kommer samtidigt att tjäna
eller spara pengar på dessa satsningar. Vi talar om att bygga
supercykelvägar som ska förbättra rörligheten och uppmuntra till
större användning av cykel på längre distanser. Vi läser om att
bygga broar och tunnlar som förenar städer över nationsgränser
och påtalar de möjligheterna vi har att hitta nya
arbetstillfällen, nya marknader och tidsvinsterna som den nya
infrastrukturen innebär. Rörligheten över långa distanser har
nästan blivit en självklarhet i våra liv. Den allt friare och
snabbare rörligheten har gjort vårt privata geografiska
upptagningsområde för sociala relationer större (Giddens
1990:539). Tid och rum flyter samman. Detta är ett av de drag som
karaktäriserar moderniteten (Giddens 1990:538).
I
den här delen av uppgiften kommer jag att titta på rörlighet ur
modernitetens perspektiv och hur dessa resor och investeringar i
dessa rörlighetssystem blir möjliga genom det Giddens kallar
abstrakta system.
Abstrakta system
Många
samhällsfunktioner förlitar sig på det Gidden kallar abstrakta
system, tekniska system som säkerställer att vår vardag flyter på
utan att vi själv behöver tänka på detaljerna själv (Giddens
1990:532). När det gäller resor litar helt enkelt på tekniken, de
beräkningar och säkerhetsåtgärder som gör att t ex
kollektivtrafik kommer och går i tid. En känsla av hur vi förlitar
oss på dessa system kan i få när det väl inte fungerar. Först då
reflekterar vi över det vi tagit för givet – att tåget skulle
skulle dyka upp exakt kl 13.51.
Det
abstrakta återspeglar
sig även i all den expertis vi förlitar oss på. När man pratar om
att bygga ut och bygga om infrastruktur har någon gjort långsiktiga
beräkningar på vad kostnaden på investeringen men också räknat
ut vad den framtida samhällsvinsten är om vi tar oss från
Köpenhamn till Göteborg tio minuter snabbare.
Giddens
påpekar att vi litar på expertutlåtanden som många gånger går
isär och inkonsekventa (Giddens 1990:543). Vilket visar sig de
gånger experternas beräknade tids- och kostnadskalkyler inte
håller.
Tid och rum flyter samman
Inledningsvis
nämnde jag även att Giddens prata om hur tid och rum flyter samman
och att detta är ett av modernitetens karaktärsdrag.
På
lokal nivå har våra möjligheter att ha vårt sociala umgänge
utspritt över ett större geografiskt område. Det är möjligt dels
genom de snabbare och enklare transporterna, men även genom
kommunikationssystem såsom telefon och internet.
Går
vi utanför våra nationella gränser och längre bort än de närmsta
grannländerna kan vi se hur den västerländska turismen påverkar
och förändrar vår omvärld. Inom några timmar kan vi befinna oss
på andra sidan jordklotet utan att vi för den delen behöver känna
oss vilsna. På platsen möter vi samma säkerhetssystem som vi gick
igenom vid avresan och vi möter personer som vi antagligen kan
kommunicera på engelska med.
När
vi kommer utanför flygplatsen möts vi alltmer av liknande miljöer
som vi är vana vid hemifrån, vi möter samma utbud av
internationella restaurangkedjor, vi kan betala med kort (ytterligare
ett exempel på abstrakta system som vi förlitar oss på –
digitala transaktioner), vi hittar samma butiker och köpcentrum som
liknar de vi har hemma. Det vi känner igen är inte längre
begränsat till ett mindre geografiskt område (Giddens
1990:538-539).
Söker
vi oss till platser som vi kallar mer ”genuina”(ofta platser i
utvecklingsländer) kan vi se hur dessa platser blir alltmer
turistifierade och anpassas efter den västerländska turismen. Hela
världen bli allt mer lik det vi i västvärlden upplever som det
moderna. Detta kan förklara utifrån den makt som det kapitalistiska
systemet och västvärlden har i relation till utvecklingslandet
eller platsen. Turisten och den västvärld turisten kommer ifrån
har starka resurser, en dominerande kultur, och har därför lättare
att påverka den platsen med en inte lika dominerande kultur (Giddens
1990:237).
Referenslista
Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Giddens, Anthony (1990). "The Consequenses of Modernity" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. S 531-545
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Giddens, Anthony (1990). "The Consequenses of Modernity" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. S 531-545
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar