Betyg
Boken AlieNation is my Nation av Ove
Sernhede (2007) får en 4:a på femgradig skala där ”1 står
för helt irrelevant och 5 för helt relevant”. Boken är alltså
ganska relevant för kursen Urban integration.
Motivering
AlieNation is my Nation bestå av tre
delar där det i den första delen ”Det Nya Sverige” diskuteras,
den andra delen kretsar kring Sernhedes datainsamling och analys
kring detta, och den tredje delen sammanfattar resultat och analys
och förklarar resultaten utifrån olika sociologiska teorier.
Generellt tycker jag att boken är en
bra introduktion för de som inte tidigare jobbat med kvalitativa
studier. Här får man möta en forskare som gjort precis det vi ska
göra i vårt projekt – intervjua, sammanställa, analysera, tolka
och sammanställa till en rapport där resultatet ska tolkas utifrån
sociologiska teorier. Den ger alltså en bra grund att utgå ifrån
när man vill veta hur kvalitativ forskning kan gå tillväga.
Sernhede visar också, indirekt, de
som tidigare inte är insatt i ämnet hur synen på t ex grupper och
områden som stigmatiserats måste nyanseras innan man går in och
”löser problem”. I sin rapport pekar han bl a på att ”det
finns en diskrepans mellan de faktiska förhållandena och de bilder
av farlighet och kriminalitet som medierna presenterar” (Sernhede
2007:63).
Största behållningen som är
användbar i vårt pågående projekt anser jag att den sista delen
är där grundteorier diskuteras och den data som insamlats belyses
på ett sätt som gör det möjligt för oss att använda oss av det
Sernhede får fram för att koppla teori och forskningsresultat till
vår kurs om urban integration.
Del 1 – Det nya Sverige
De första delen av boken är ett bra
exempel på hur man lär sig se händelser, sociala förändringar
och nya sociala mönster ur ett större perspektiv. Det blir ett sätt
att sätta sig in i historiska sammanhang och sedan försöka skapa
en förståelse och ram för den miljö och kultur som studieobjekten
befinner sig i. Att skapa denna förståelse är viktig både för
forskaren, men även för läsaren.
I den här delen skapar författaren
också en grund för och definierar de begrepp han kommer att använda
sig av i sin rapport för att minska de missförstånd och egna
tolkningar som läsaren själv skulle lägga in i de olika orden och
begreppen som används.
Lärdomen in detta kapitel kopplar
jag framförallt till hur man forskar runt ämnet innan man sätter
sig in i specifika frågeställningar. Detta är dock en generell
kunskap om inte direkt kopplas till urban integration.
Del 2 – Hiphop och unga mäns
utanförskap
I den andra delen får vi ta del av
Sernhedes forskning, han går på djupet och presentera personer han
intervjuar och observerar samt diskuterar kring den insamlade datan.
I denna del får vi insikt gällande
hur identiteter skapas och vilket utbyte individen får av att ingå
i en gemenskap, i detta fall hiphopkulturen. Delar av det som
framkommer kan härledas till diverse generella grundteorier som kan
appliceras på andra grupperingar som t ex punkare, proggare, mods
och emos mm.
Lärdomen in detta kapitel är del
sättet att koppla insamlad data till olika teorier, dels hur man kan
samla in data med hjälp av intervjuer och observationer. En viktig
aspekt som jag hoppas når fram till de som vill lära sig om
kvalitativ forskning är hur forskaren många gånger blir en del av
den värld hen forskar i. Något som en anser vara av ondo då man
påverkar forskningen med sin blotta närvaro, men som av andra anses
vara av godo då man anses verkligen sätta sig in i en värld och
komma förstår sin forskning genom att uppleva den.
Del 3 – Avslutning
I den här
delen hittar vi det som jag tror att vi har störst användning för
när det gäller vår utvärderingsprojekt inom urban integration och
ungdomar. Vi för ta del av både grundteorier och Sernhedes egna
resultat. Bl a säger Sernhede att ”[d]en typ av självstyrande
ungdomsverksamhet som ett hiphopkollektiv eller rockband utgör kan
ses som ett forum för läroprocesser där det utvecklas en rad
kompetenser som är av vikt för de ungas medverkan och delaktighet
som medborgare i samhället” (Sernhede 2007:241). Olika
ungdomsverksamheters vikt och ungas medverkan i medborgardialoger är
ett något vi kan ha användning för i vår diskussion kring
integrationen av ungdomar i utvecklingen av samhället.
Sernhede
påtalar även att han inte sett några samband mellan kriminalitet
och föräldrakultur (2007:231) , vilket pekar på att områden med
”ungdomsproblem” inte har något att göra med var ungdomarnas
föräldrar tidigare bott, utan att problemen rotar sig i de
möjligheter som samhället ger dem. Man bör alltså fokusera på
vad samhällsproblemen är när man ska lösa ungdomsproblem i
området.
Lärdomen
från denna del är alltså att men måste sätta sig in i
ungdomarnas värld innan man kan börja lösa deras problem, d v s
att det är viktigt att ungdomar har möjlighet att delta samt att
man främjar deras deltagande för att öka den urbana integrationen.
Referenslista
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar